“Als je welzijn verbetert, ben je gelukkiger én gezonder. Dat belang van welzijn wordt nog niet altijd gezien.” Mariska Sijs-Bentschap Knook is coördinator bij Hulst voor Elkaar, Kerngezond-ambassadeur én lid van de werkgroep ‘verbinding medisch en sociaal domein’. “In die werkgroep bespreken we wie welke patiënt of inwoner het beste kan helpen. De meeste mensen gaan eerst naar de huisarts met een klacht, terwijl de oorzaak niet altijd medisch is. Een verwijzing naar bijvoorbeeld Hulst voor Elkaar, is niet vanzelfsprekend.”
Als het aan Mariska en de andere werkgroepleden ligt, komt daar snel verandering in. “Met de personeelstekorten die er zijn, is het hard nodig dat we meer gaan samenwerken. En vooral ook meer gaan samenwerken om te zorgen dat de inwoners de zorg of ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Want daar gaat het uiteindelijk om.”
Preventie
Een voorbeeld dat Mariska geeft is de aanpak van laaggeletterdheid. “Bij de apotheek is het snel duidelijk als er iemand aan de balie staat die laaggeletterd is. Hulst voor Elkaar heeft een aanpak ontwikkeld om mensen die laaggeletterd zijn te ondersteunen, maar vaak vinden we de mensen niet die hier baat bij zouden hebben. Nu de apotheek van ons aanbod af weet, kunnen zij patiënten daar op wijzen.
Door de samenwerking komt er meer aandacht voor preventie. Het gaat erom dat we voorkomen dat mensen (zware) zorg nodig hebben. Dat kan al heel simpel door iemand met overgewicht of bloeddrukverlagende medicatie, door te verwijzen naar een leefstijlcoach of loopgroep van Hulst voor Elkaar.”
In de werkgroep gaat het ook over Positieve Gezondheid, een belangrijk principe voor Kerngezond. wat bij Hulst voor Elkaar al in de praktijk wordt gebracht. Mariska: “Als social workers kijken we heel breed wat iemand nodig heeft. Dus op alle dimensies van Positieve Gezondheid. Zo heeft iedereen zijn specialiteit. Wat kunnen we samen bereiken? Dat is het samenspel.”
Aan de slag
De werkgroepleden hebben nu vooral kennisgemaakt en verkend wie wat kan betekenen voor een inwoner. Daar komt heel concreet een werkproces uit. Mariska: “Maar we moeten natuurlijk ook gaan monitoren. Heeft het zin gehad om een patiënt door te verwijzen? Wat was het resultaat en hoe koppelen we dat terug? En niet te vergeten, wat is de ervaring van de patiënt zelf? Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken. Ik zie er wel echt winst in.”
Ben jij werkzaam in het medisch- of sociaal domein en zie jij toekomst in Kerngezond? Ga dan in gesprek met andere Kerngezond-professionals in jouw gemeente. Is jouw werkgebied nog geen Kerngezond-gemeente?