Er zijn te weinig zorgprofessionals in de regio Zeeland en dat zorgt voor een te hoge werkdruk. De samenwerking Kerngezond zoekt naar oplossingen om de werkdruk te verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit van de zorg te behouden en mogelijk zelfs te verbeteren.
Hoe kan de huisartsenzorg worden ondersteund, zodat de werkdruk afneemt en tegelijkertijd patiënten toegang houden tot goede zorg? Kerngezond doet hier momenteel onderzoek naar bij een aantal praktijken in de gemeenten Vlissingen en Terneuzen. Een van de praktijken die met ons de mogelijkheden van digitale ondersteuning van zorg onderzoekt is huisartspraktijk Triniteit in Terneuzen.
Guus Jaspar, huisarts bij Triniteit, vindt inzet van digitale middelen in de huisartszorg noodzakelijk. “Wij hebben in de praktijk al periodes gehad van onderbezetting van assistentes én ervaren ook de toenemende zorgvraag. We krijgen steeds meer telefonische vragen over een enorme diversiteit aan problemen. Veel van deze vragen kunnen we ook digitaal beantwoorden.”
Een e-consult biedt meer gemak
Digitalisering blijkt in onze maatschappij al een efficiënte manier om tijd te besparen, dit geldt ook voor zorgprofessionals en patiënten. Digitale oplossingen geven ruimte om andere werkzaamheden op te pakken. Patiënten met een zorgvraag kunnen zo in veel gevallen digitaal geholpen worden en komen als het nodig is fysiek naar een spreekuur (van bijvoorbeeld de huisarts).
Bij Triniteit maken ze om deze reden al gebruik van digitale middelen. Guus: “Een e-consult biedt zoveel meer gemak. Op het moment dat iemand digitaal een zorgvraag stelt, kan ik direct scannen hoe urgent het is en een voorsortering maken. Zo zie ik welke patiënt ik direct moet helpen en welke patiënt nog tot de middag kan wachten. Op deze manier kan ik ook beter mijn consulten plannen.”
Binnen huisartsenpraktijk Triniteit maakt al bijna de helft van de patiënten (40 procent) actief gebruik van het digitale portaal. “Zowel jong als oud maken hier gebruik van en staan dus open voor digitaal gemak”, zegt Guus. Natuurlijk loopt hij ook nog tegen drempels aan met het huidige hulpmiddel. “Implementatie op de langere termijn lijkt nog lastig. Ik verwacht nu we, gezamenlijk met meerdere praktijken, mogelijk op een andere manier gaan werken nog meer succes. Er moeten duidelijke werkprocessen komen voor de medewerkers. Ook is het belangrijk om te blijven toetsen of iedereen in het team op de juiste manier werkt. Dit geldt ook voor de patiënten. We moeten blijven stimuleren om op een nieuwe manier met elkaar contact te hebben en daarmee het oude patroon te doorbreken.”
Patiënten moeten erop vooruitgaan
In de keuze die we uiteindelijk maken met hoe we het digitaliseren in de huisartspraktijken kunnen inzetten, staat centraal dat zowel de medewerkers van de praktijk als de patiënten erop vooruitgaan. De verwachting is dat we eind 2024 voor de samenwerkende praktijken een passende digitale tool kunnen implementeren en de voordelen gaan ervaren.
“Wij hopen wij hiermee dat we als team goede huisartszorg kunnen blijven bieden, nu en in de toekomst. En dat onze patiënten hierdoor ook een stuk gemak ervaren. We hoeven bijvoorbeeld als arts en patiënt niet meer langs elkaar heen te bellen. Zodra ik als huisarts een uitslag krijg om 20:00 uur, dan ontvangt de patiënt deze ook direct om 20:05 uur per mail, aldus Guus.”
Ben jij werkzaam in het medisch- of sociaal domein en zie jij toekomst in Kerngezond? Ga dan in gesprek met andere Kerngezond-professionals in jouw gemeente. Is jouw werkgebied nog geen Kerngezond-gemeente?