Apotheek Souburg en huisartsenpraktijk Souburg startten eind 2022 met een gratis automatische herhaalservice voor chronische medicijnen. Een jaar later maken zij de balans op: bijna 1500 patiënten maken gebruik van de service. Zíj kunnen het steeds tijdig en opnieuw aanvragen loslaten en binnen de huisartsenpraktijk en de apotheek is de werkdruk enorm verlaagd.
Het idee is eigenlijk heel simpel: wie langdurig dezelfde medicijnen gebruikt, hoeft dat niet steeds opnieuw aan te vragen. De apotheek zorgt op tijd dat een nieuwe voorraad weer klaar staat of bezorgd wordt. De patiënt ontvangt hierover een bericht.
Apotheker Margaret Arkes en huisarts Bastiaan van Nieuwenhuizen liepen al lang rond met dit idee: automatisering zou dit proces veel efficiënter maken. Maar het kwam, met name door de dagelijkse werkdruk, niet van de grond. De samenwerking Kerngezond Vlissingen, waar zij bieden deel van uitmaken, gaf het plan een zet. Arkes: “Digitalisering en data gedreven werken zijn daarbinnen belangrijke uitgangspunten. De noodzaak om op die manier sneller te kunnen werken is duidelijker geworden bij de samenwerkende partijen. We zeiden tegen elkaar: ‘dit is gewoon hoe we het gaan regelen’”. Zodra patiënten van de huisartsenpraktijk en de apotheek zijn aangemeld, ontvangen zij een gezamenlijke brief over de automatische herhaalservice voor hun chronische medicatie.
Verlaging van de werkdruk
“Het is ongelooflijk hoeveel druk het op de werkvloer scheelt", zegt Arkes. "Recepten kunnen we in de apotheek nu vier keer zo snel verwerken. Het verwerken van 200 recepten per dag die we via de huisarts binnen krijgen, kost normaal gesproken vier uur werk. Dat doet dus héél veel op de werkdruk.” Binnen de huisartsenpraktijk hoeven minder herhaalaanvragen verwerkt te worden.
Voordelen voor de patiënt
De inwoner lijkt er ook klaar voor. Arkes: “De feedback die we krijgen van mensen is of zij ook gebruik kunnen maken van de service. Want we nemen hen een zorg en handeling uit handen. Gemiddeld komen er maandelijks zo’n 100 mensen bij.”
Dat kunnen overigens alleen patiënten zijn die ‘telbare’ medicatie gebruiken. “Als wij de dagelijkse dosering kennen, weten we ook wanneer het bijna op raakt. Dat zien we bijvoorbeeld niet bij crèmes of een neusspray. Maar wel bij middelen voor diabetes, bloedverdunners, voor het cholesterol of de bloeddruk”, licht Arkes toe.
Een ander voordeel is dat het gebruik beter is te monitoren. Arkes: “Verkeerd gebruik wordt beter zichtbaar. Wanneer mensen eerder tekortkomen of aangeven dat ze nog over hebben, dan gaat er iets mis in het gebruik. En is dat voor ons een reden tot het stellen van vragen.”
Oost-Souburg aanjager voor hele gemeente
De start met de automatische herhaalservice in Oost-Souburg, was het laatste zetje dat nodig was voor Apotheek de Singel, huisartsenpraktijk de Getijden en de apotheek en huisartsenpraktijken binnen gezondheidscentrum Govert Flinck, die ook zijn aangesloten bij de samenwerking Kerngezond Vlissingen. Ook daar lagen de plannen op tafel en is de systematiek versneld ingevoerd.
Ben jij werkzaam in het medisch- of sociaal domein en zie jij toekomst in Kerngezond? Ga dan in gesprek met andere Kerngezond-professionals in jouw gemeente. Is jouw werkgebied nog geen Kerngezond-gemeente?